05/12/2025
“الدين النصيحة”…عايزه نشوفها انهارده بشكل مختلف بعيون القلب
متابعه قرائه كتاب بهجه النفوس
في حديث بيشرحه سيدي ابن أبي جمرة في بهجة النفوس:
“الدين النصيحة…”
هو بيشوف النصيحة مش بالكلام…
ولا إننا نقعد ندي أوامر ونلوم ونوجّه.
هو شافها "حضور قلبي" قبل ما تبقى كلمات.
يعني إيه؟
يعني لما أحبّك لله… أبقى ناصح لك.
لما أدعيلِك من غير ما تعرفي… دي نصيحة.
لما أشيل من قلبي غِلّ عليكي… دي نصيحة.
لما أشوف ضعفِك وما أفضحكيش… دي نصيحة.
لما أكون صادقة معاكي من غير قسوة… دي نصيحة.
> النصيحة مش “أقولك تعملي إيه”
النصيحة: “أبقى سبب سكينة في حياتك”.
ابن أبي جمرة يقول بالنص تقريبًا:
إن النصيحة أساسها الشفقة والرحمة…
مش الجدال… ولا اللوم… ولا التوجيه العالي اللي فوق دماغ الناس.
كل روح بتتفتح لما تحس إن اللي قدامها “شايفها بعين رحيمة”…
مش بعين ناقدة.
ولو كل واحد فينا قدّم نصيحة شكلها:
كلمة طيبة
دعوة صافية
ستر
مساندة
رحمة
ساعتها…ديننا هيبقي السلوك… مش الكلام.
يا رب…
خلّي نصيحتنا لبعضنا نور مش وجع،
وستر مش فضيحة،
وحب مش سيطرة.
شوفوا التمرين في الكومنت
#اتنفسي #وصل